MUZYKA TANGOWA: EPOKI, GATUNKI I STYLE W PRZYKŁADACH

Ta podstrona jest dopiero w fazie tworzenia i testów technicznych. Zapraszam niebawem.

KILKU WIELKICH MISTRZÓW ZŁOTEJ ERY

KTÓRYCH STYLE ROZRÓŻNIĆ ŁATWO (I WARTO)Tanga kilku wielkich kompozytorów i dyrygentów Złotej Ery, których style są łatwo rozróżnialne. W większości przypadków podano po dwa przykłady różniące się zasadniczo okresem, kiedy powstały. Wyjątek zrobiono dla D'Arienzo (tu trzeba koniecznie obejrzeć go w akcji na wideo) oraz dla Rodrigueza (drugi jest foxtrotem - z uwagi na wyjątkowość jego foxtrotów).

Carlos Di Sarli (1903-1960)

Pierwszą orkiestrę założył w wieku lat 16, pierwszą w Buenos Aires - w wieku lat 20.
No me pregunten por qué (1954), canta Jorge Durán
A La Gran Muñeca (1954), instrumental

Osvaldo Fresedo (1897-1984)

Canto de Amor (1934),canta Roberto Ray
Viajando (1963), instrumental

Osvaldo Pugliese (1905-1995)

Patetico (1948), instrumental
A Evaristo Carriego (1969), instrumental

Aníbal Troilo (1914-1975)

Patetico (1949),instrumental
Trenzas (1971)canta Roberto Goyeneche

Enrique Rodríguez (1901-1971)

Con permiso señorita (1939), canta Roberto Flores
Diez soldaditos (1944),canta Armando Moreno

Juan Canaro (1892-1977)

Triste regreso (1927),instrumental
Invierno (1937),canta Roberto Maida

Rodolfo Biagi (1906-1969)

La Marcha Nupcial (1941), canta Jorge Ortiz
A La Gran Muñeca (1950), instrumental

Juan D’Arienzo (1900 - 1976)

El Rey del Compás (król rytmu).
Więcej o D'Arienzo - patrz oddzielne zestawienie poniżej
Mistrz w akcji. Ten zapis wideo trzeba koniecznie oglądać w oddzielnym oknie. Utwór: "Loca", wykonanie telewizyjne, prawdopodobnie r. 1970.

Fenomen Juana D'Arienzo

Jest on bodaj jedynym z wielkich twórców i dyrygentów Złotej Ery, do których utworów z całego okresu twórczości (tu: ponad 40 lat) wciąż się do dziś tańczy. Nie zmienił stylu mimo końca Złotej Ery, aż do swojej śmierci.

[1] Mascaras, canta Carlos Dante, 1928

(D’Arienzo ma 28 lat, tu jeszcze nie słychać rytmu Króla Rytmu).

[2] Joaquina, instr., 1935

W składzie orkiestry pojawił się Biagi, sprawca... rytmu Króla Rytmu, dla którego to rytmu młodzież wróci do tanga. Metrum - jeszcze 4/4, ale rodzi się rytm 2/4.

W latach 1935-1938 u D’Arienzo grał Rodolfo Biagi. To on był “sprawcą” nowego, rytmicznego stylu, z którego potem do śmierci słynął D’Arienzo. Porównaj poniżej: jedno tango, ten sam rok, dwóch mistrzów rytmu w trzy lata po rozstaniu.

[3] Humillación, Juan D’Arienzo, c. Maure, 1941

[4] Humillación, Rodolfo Biagi, c. Ortiz, 1941

[5] D'Arienzo w mitycznym kabarecie Chantecler, 1947

Kabaret istniał w latach 1924-1960
Zob. wideo. W składzie orkiestry m. in. dwaj inni wielcy: Varela i Salamanca. Ten filmik najlepiej odtworzyć w oddzielnym oknie.

[6] Chavero soy, Juan D’Arienzo, c. Osvaldo Ramos, 1975.

D’Arienzo jest już po pół wieku dyrygowania, ma 75 lat, rok przed śmiercią.

[7] Este es el Rey, Juan D’Arienzo, 1971

[8] Ten sam utwór (Este es el Rey) po pół wieku w wykonaniu Orquesta Rascacielos - dziś