Tangodealer Lechosław

Obecnie współorganizator oraz DJ-rezydent Grand Milongi La Frontera w Sali pod Brunatnym Jeleniem w Cieszynie www.frontera.tangomania.pl

Tango jest kluczową częścią mnie już od kilkunastu lat. Poza oddawaniem się nałogom tańczenia i słuchania tanga oraz pełnieniem pięknej misji DJ-a zajmuję się także intensywnie wielopłaszczyznowym popularyzowaniem tego jakże wyjątkowego zjawiska kulturowego.

Jako DJ chętnie sięgam po Wielkich Mistrzów Złotej Ery, jednak nie tylko. Stawiam na różnorodność muzyczną, pozwalającą każdemu znaleźć perełkę dla siebie. Perełka dobrej tandy pozwala parze tanecznej poczuć unikalną magię trójjedności z muzyką. Dobrze zbudowana z takich perełek, zharmonizowana w swojej różnorodności kompozycja tand uwalnia moc współprzeżywania magii wieczoru przez wszystkich tancerzy. Oto wyjątkowe zadanie dla DJ-a.

Osobiście starannie restauruję stare nagrania, które dzisiejsza technologia pozwala chociaż trochę przybliżyć do oryginalnego brzmienia. Przyświeca mi w tym dziele fakt, który streszczam jako zasadę "Nie trzeszczmy, Di Sarli jak grał, to nie trzeszczał"

Częścią swojego doświadczenia -nastu lat DJ-owania staram się podzielić z wszystkimi chętnymi w Rozdziale 7 mojego Przewodnika "TANGO - TWOJA NOWA PASJA". Sam przez dobrych kilka lat robiłem nieświadomie rozpaczliwe błędy (dziś to wiem). Jeżeli jakiś nowy adept dzięki temu odrobinę szybciej przestanie popełniać przynajmniej niektóre, będę szczęśliwy. :-)

_________________

Tango is the key part of me since 2003. The rich variety of my tangoaddiction includes not only my own immersion in dancing, listening, tangobeing and DJ-ing but also organizing and running various forms of popularizing such a unique cultural phenomenon.

As the DJ, I put emphasis on the music of Golden Era Masters but I build my musical offer on much wider bases. I do my best to build harmony of musical diversity to achieve the synergy effect of a common experience of good tanda miracle.

I do restore carefully old recordings whenever the digital technology gives me a chance to get a bit closer to the clear sound of their origin.

O sensie restaurowania nagrań

Moje pierwotne wykształcenie, to mgr. inż. elektronik - elektroakustyk. Pewnie stąd źródło mojego głębokiego przeświadczenia, że nowoczesna technika cyfrowa jest po to, by stare nagrania restaurować, że wręcz naszą powinnością jest przywracać ich oryginalne brzmienie tak dokładnie, jak tylko to możliwe. Szanuję tych, którzy kochają "trzaski starej płyty", bo de gustibus non disputandum est. Wiem też jednak, że niepodobna szelakowego zapisu z (np.) 1930 roku uznawać za "oryginalne brzmienie starego tanga". Bo... wtedy na milongach w Buenos do tańca grały żywe orkiestry. Bez śladu szumów, trzasków i zniekształceń. Po prostu.

Jestem autorem regularnie rozwijanego, dostępnego bezpłatnie przewodnika adresowanego do tych, którzy na różne sposoby chcą wejść lub weszli do świata tanga: jako tancerze, słuchacze, organizatorzy, DJ-e. Wadą i zaletą przewodnika jest to, że nie jest skończony i pewnie nigdy nie będzie. Jego wersja online jest za to cyklicznie uzupełniana, rozwijana i aktualizowana. 

Ten serwis założyłem wieele lat temu i rósł razem ze mną. Jego funkcję popularyzatorską w większości przejął Przewodnik, jednak Przewodnik z kolei odwołuje się do zasobów serwisu www.etaniec.org - wszędzie tam, gdzie są potrzebne ilustracje wideo i muzyczne, a także napisane lub przetłumaczone przeze mnie odrębne artykuły i inne opracowania.  

Ten serwis założyłem w 2023 roku. Dopiero kiełkuje i krystalizuje się. Ale chciałbym, żeby rósł razem z nowymi adeptami.

Lechosław Hojnacki