TangoDealer poleca

Ta lista jest przeznaczona tylko dla nowych adeptów tanga. Im TangoDealer Lechosław mówi: gdybym miał dla Ciebie wybrać jedno nagranie "tego wykonawcy" lub "tego stylu", to byłoby nim...

PRZED OKRESEM ZŁOTEJ ERY

W kontekście tego okresu tanga często słyszy się określenie Guardia Vieja (stara gwardia); niektórzy twórcy w następnej epoce (p. niżej) nadal byli wierni temu stylowi. Utwóry z tego okresu gra się na klasycznych milongach.

Francisco Lomuto:

instrumentalne (1927)

w OKRESIE ZŁOTEJ ERY

Te tanga powstały w najlepszych dla tanga czasach i były zoptymalizowane do tańczenia. Tanga z tego okresu dziś stanowią żelazny kanon utworów granych na klasycznych milongach.
Warto zwrócić uwagę na tzw. Wielką Czwórkę (Juan D’Arienzo, Carlos Di Sarli, Anibal Troilo, Osvaldo Pugliese) tych czworga gra się na praktycznie każdej klasycznej milondze (nawet utwory spoza Złotej Ery).

Lucio Demare:

Orquesta Lucio Demare, śpiewa Raúl Berón (1943)

Demare miał wtedy 37 lat, a Berón - zaledwie 23 lata

Carlos Di Sarli:

śpiewa Roberto Rufino (1942)


Carlos Di Sarli:

instrumentalne (1958)

Już minęła Złota Era, jednak Di Sarli był do końca wierny swojemu stylowi. 
Miał wtedy  55 lat i był już chory; zmarł niedługo później.

Osvaldo Fresedo:

śpiewa Roberto Ray (1934)

37-letni Fresedo miał już 21 lat doświadczenia jako muzyk, zaś Ray miał w momencie nagrania 22 lata

Juan D'Arienzo:

śpiewa Hector Maure (1941)

Juan D'Arienzo:

instrumentalne

Nagranie telewizyjne leciwego Króla Rytmu. To trzeba zobaczyć!
To nagranie powstało PO  Złotej Erze, jednak D'Arienzo jako jeden z nielicznych nigdy nie przestał grać tanga tanecznego

Pedro Laurenz:

śpiewa Alberto Podestá (1943)

Czy słychać, że Podestá ma tu 19 lat?

Osvaldo Pugliese:

instrumentalne (1948)

Osvaldo Pugliese:

instrumentalne (1969)

Ten utwór także powstał PO Złotej Erze, jednak utwory Pugliese (jak i reszty Wielkiej Czwórki traktowane są jako taneczne) 

Francisco Canaro:

 śpiewa Roberto Maida (1937)

Enrique Rodriguez:

 śpiewa Armando Moreno (1941)

Aníbal Troilo:

 śpiewa Alberto Marino (1944)

pO ZAKOŃCZENIU ZŁOTEJ ERY (nuevo I INNE WYKONANIA)

Te tanga powstały w okresie wymuszonego przez nowe wojskowe rządy wielkiego regresu tanga jako społecznego tańca (tzw. Dark Era) i w założeniu były przeznaczone do słuchania, a nie do tańczenia!). Dziś tańczy się je na niektórych milongach "popularnych".

Astor Piazzolla:

instrumentalne (pierwszy zapis: 1965)

Osmar Maderna:

śpiewają A. Rivas i C. Aldao (1958)

Nagranie; Orquesta Simbolo Osmar Maderna (długo po jego przedwczesnej (33 lata) tragicznej śmierci).

Fulvio Salamanca:

śpiewa Armando Guerrico (1958)

neotango

To pojedyncze przykłady wielu utwórów i styli muzycznych nie będących tangiem, ale czerpiących jakieś elementy z tanga lub przeznaczone dla awangardowych tancerzy tańczących nuevo.

Bajofondo:

(v. Fiesta Tanguera Electronica) (2007)

Zob. oficjalny teledysk

Adriana Varela:

(1997)

Porównaj z Maleną z okresu Złotej Ery (Lucio Demare, 1942, śpiewa Juan Carlos Miranda): https://youtu.be/O39jSzgFXUM

c.d.n.